For et par dage siden havde vi besøg af den danske billedhugger Jesper Neergaard. Kunstneren er altid på udkig efter nye formbare og udtryksfulde naturstensmaterialer og deler gerne ud af sine erfaringer. Det er, som altid, en fornøjelse at have samtalen med ham om den store verden af materialemuligheder, som Moder Jord forsyner os med.
Jesper Neergaard har et karakteristisk, organisk formsprog og har arbejdet i et bredt spektrum af materialer fra hele verden, fra blå granit fra Brasilien til vores sandsten fra Indien.
Anvendelsen af natursten i byggeri og kunst går tilbage til de første civilisationer og byggeriets, redskabernes og kunstens udtryk i en bestemt kultur, som bestemmes af de tilgængelige naturstensmaterialer, hænger derfor stærkt sammen med den lokale geologi.
Over hele verden bliver natursten inkorporeret i den lokale kulturarv og bliver synonymt med den lokale byggetradition.
For eksempel er meget af Paris bygget af den klassiske Palæogene kalksten, som byen også er grundlagt på; Carrara Marmor fra Toscana er siden Romertiden blevet anvendt i byggeri og af billedhuggere i hele Italien og i Norden er bjergarter som Larvikit i Norge, Nexø Sandsten fra Bornholm og Halmstad Granit i Sverige stadig anvendt i monumenter, kunst og byggeri.
Bjergarternes fysiske og æstetiske egenskaber har stor betydning for, hvordan stenen er at arbejde med og for naturstensproduktets endelige udtryk, hvad enten produktet er en facadesten, en terrasseflise eller et sæt granitelefanter i fuld størrelse.
Sidste skud på stammen fra kollaborationen mellem Jesper Neergaards hænder og vores indiske sandsten er en smuk skulptur i Sahara Sandstone, hvis lagdelingsstrukturer komplimenterer skulpturens komposition, og hvis bløde, relativt finkornede tekstur og varme farve er i tråd med det organiske formsprog. Den står hos os nu, og det er en fryd for øjet… Og fingrene.